DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIH

"Ketika inilah hatiku rindukan kasihNYA"

Wednesday, October 6, 2010

Dugaan dari ALLAH...

~BISMILLAHIRROHMANIRROHIM~

Seperti biasa,aku xtau mau ckp apa pada permulaan blog ini.
Ok la, dimulakan cerita,macam ni...
Sem ni merupakan sem yg sangat mencabar bg aku.
Mencabar bkn sbb subjek2 nya susah,atau penat dengan assignment2,
atau geram dgn presentation yg xsudah2.. bukan itu..
Sem ni, betul2 sem yg byk menggugat kesabaran dan keimanan aku..
Yg btl2 menyedihkan aku org yg rapat dgn aku sndri
menjadi org yg aku hmpir2 xkenal..
dia sedar dirinya mendapat ujian dr Allah,
tp knpa xfikir,knpa Allah bg dia ujian itu..
dgn hnya menyebut Alhamdulillah, Astaghfirullah,
tidak cukup..
solat la.. bacalah kalamNya..
Na'uzubillahminzalik.. Sahabat,sedarlah.. kita sebaya..
Bantu aku bimbing adik2 kita.. jgn jadi contoh utk mdpt redha
iblis kpd adik2 serumah kita..
jadilah contoh utk mendapat redha Allah kpd adik2 kita..
Janji2 Allah itu lebih manis dan kekal,
Janji2 iblis itu hanya kemanisan di dunia semata2.wahai shbtku..
sedarlah.. bantu aku..
Aku tau,kau juga tahu larangan dlm agama..
Mana dosa, mana pahala..
Sedarlah sahabatku..
Astaghfirullah hal'azim..

Aku juga seperti manusia lain yg kurang sempurna..
Dlm keadaan diri serba kekurangan,
aku masih sempat menyimpan impian utk
menjadi seorg hamba yg patut akan perintahNya.. AMIN..
Ya, segalanya ditentukan oleh diri sendiri..
Kemahuan kita, hanya kita yg mampu tunaikan..
Cuma kadang2 aku alpa dengan hiburan dunia
yang penuh dengan kelalaian..
MasyaAllah..
Aku mahu mendapat redha Allah utk segala yg
aku lakukan dalam hidup ku..
Aku mahu mendapat redhanya bila belajar,
mahu redhanya bila menyiapkan assgnment,
mahu redhanya bila ingin memulakan presentation,
mahu redhanya bila berjalan,makan,berbual,berfikir,
dan segalanya..
Ya Allah, redhai lah segala perbuatan ku,
tunjukkan lah aku jalan yg lurus sekiranya
aku telah menyimpang jauh dari landasan agamaMU.. AMIN..
Sbg hamba, aku jg sering melakukan kesilapan lecil atau besar.
Andai semua mahkluk (hidup atau mati) ciptaanNYA
boleh berkata2...
Sdh pasti aku mampu menjadikan diri aku seperti apa
yg aku inginkan..
Sudah pasti aku akan gerun dengan segala peringatan
dan kata2 yg keluar dr lidah mereka.. Subhanallah..
Hanya kerana alasan manusia mudah lupa..
aku menyukarkan diri sendiri utk mendapatkan redhaNYA..
MasyaAllah..
Ya Allah, jgn kerana kesilapan yg satu itu aku menyimpang
lebih jauh dari landasanMU ya Allah..

Setelah hampir 2thn setengah aku menjadi
'warga uitm pulau pinang'... baru kini aku menyedari..
Aku sakit bila melihat dosa2 berlaku bebas dihadapanku..
Aku sedih bila melihat,manusia yg mencipta dosa2 itu
adalah sahabat2ku..
Budaya membuka aurat menjadi 'adat'..
Bersentuhan sesama bkn muhrim mjadi kwajipan..
Fitnah dan gosip menjadi saluran berita..
Couple sdh jadi suatu kemestian..
Aku???... hanya mampu melihat,tp xmampu menegur..
Ya Allah,berilah mereka petunjuk..
sedarkanlah mereka dari dunia mereka ya Allah..
sedarkanlah diriku ya Allah..
Jauhkan lah kami dari dosa2 yg menjadikan
makanan iblis Laknatullah..
Kami mahu penjadi pengikutMu di akhir zaman..
Kami mahu misi iblis gagal..


"kamu tidak mengetahui barangkali Allah mengadakan
sesudah itu suatu yang baru"(Ath-Thalaq-1)~La Tahzan


Bila aku terbaca ayat di atas (dr buku La Tahzan),
hati aku menjadi tenteram.. Kerana aku tahu,
Allah pasti menghadiahkan kita 'dugaan' sebelum 'kegembiraan'.
Allahuakbar..
Ya Allah, peliharalah kami.. AMIN..

.:AFIDAHAKZA:.

~La Tahzan~


No comments:

Post a Comment