DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIH

"Ketika inilah hatiku rindukan kasihNYA"

Sunday, October 17, 2010

~rindu~

Assalamualaikum wtb...

Alhamdulillah, ketika ini aku masih mampu bernafas dgn lancar
menghirup udara di bumi Allah ini..
manusia yg lain sudah lama dibuai mimpi masing2 ketika ini,
sedangkan aku masih tertiarap menghadap laptop milikku
yg kini telah berusia 2thn 1bln 18hari.. syg laptop ku..
ntah knpa, arini aku susah melelapkan mata.
padahal pkul 1pg td aku sudah hampir nyenyak.
tp tbangun semula utk ke tandas.. then, smpai skg aku xtdur lg.
puas melayar internet. login logout facebook ntah sudah brpa kali..
buka youtube tgk video korea smpai internet explorer not responding..
buka website iluvislam pula,baca info2 berguna. baca cerpen2..
tiba2 aku rasa sebak..
t.hari td, ayahanda tercinta menelefon aku dr sabah..
jauh tu..
bertanya tentang keadaan diriku..
apa yg buat aku rasa lucu, setiap kali telefon,
soalan pertama yg akan d tanya, aku dalam kelas atau x..
soalan tu akan d tanya biarpun hari ahad.. pa.. pa.. hehe
then dia tanyakn keadaan kwgn ku,
sama ada aku masih ada 'bekalan' atau x..
tharu aku.. dia ckp mau kirimkn duit dan jumlahnya RM***.
Alhamdulillah.. insyaAllah blh cukup utk mkn slma 1bulan
biarpun jumlahnya xtlalu byk memandangkan skg ni sudah masuk musim exam..
xbyk duit yg perlu keluar selain utk makan..
lepas tu dia bertanyakan tentang adikku,anak ke8 nya selepas aku..
(yes,indeed i hve big family).. :)
aku cerita serba sedikit tntg adikku pd bapa aku,
memandangkan hanya aku yg selalu berhubung dgn nya melalui tlfn dan internet..
mgkn sebab adikku terlalu jauh.. kos utk menelefon nya mmg tlalu mahal..
selalunya kita kol fmly mgkn topup rm10 blh bcerita panjang lbh kurg 1jam..
tp,tdk dgn adikku itu..
ya,dia jauh berada di bumi anbiya kini.. di Cairo, Egypt..
Melanjutkan usahanya menuntut ilmu Allah d Al-Azhar..
semoga Allah memelihara nya d sana.. Amin..
buat pgln telefon 5minit shja cukup rm10..
so,kalau mau ckp lama2 dgn nya,kena korban beli topup byk sikit..
xpa.. bukan selalu.. itulah pengorbanan namanya..

........................................................................

aku rindukan suasana bersama2 keluarga ku.
itu sebenarnya yg membuatkan aku rsa sebak ketika ini..
aku rindukan aku makan maggi bersama adikku farhana..
tp xmgkn aku dpt melalui saat2 itu lagi kerana
dia dan aku kedua2nya jauh dr keluarga.. dia d cairo dan aku d penang..
dan aku tau, rindunya pada keluarga kami lebih sakit berbanding aku..
sedih bila memikirkannya.. sabar ya adikku..
lama2 kau akan biasa..
aku rindu utk ber'gila2' dgn kakakku azimah..
tp xmgkn lg kami mampu melakukannya..
kerana dia sdh bergelas isteri org..
aku rindu memarahi adikku sakinah bila dia on9 smpai subuh..
tp xmgkn aku boleh buat bgtu lg, kerana aku d sini, dia d sabah..
aku rindu melihat adikku faiz mengacah mama ku..
tp xmgkn lg aku dpt melihat, kerana aku d sini menimba ilmu
meneruskan perjuangan seperti adikku farhana..
aku rindu utk 'lepak2' d bawah rumah bersama abgku fikri
smbil bcerita ntah apa2..
tp xmgkn kerana aku d sini..
hatiku sakit bila terpaksa menahan rindu
yg tlalu dalam pada keluargaku..
pernah aku terfikir utk tidak belajar.
aku boleh terus berada d smping keluarga ku..
biarpun terpisah dgn adik beradikku..
tp, sekurang2nya aku masih boleh duduk
serumah dgn ibubapaku.. dgn kucing2ku..
menghirup udara kampung yg sering d rindui..
tp,sampai bila????
aku kena tabah dan sabar utk menghadapi semuanya..
itulah lumrah hidup.. xsemua nya ikut kemahuan kita.
Ya Allah, semoga aku mampu melalui hidupku
dgn tabah dan tenang..
berilah aku kekuatan ya Allah..
peliharalah diriku, keluargaku, dan sahabatku ya Allah..
bimbinglah kami ya Allah..
berkatilah ilmu kami ya Allah..
AMIN...


.:AFIDAHAKZA:.

~La Tahzan~


2 comments:

  1. insyaAllah orang2 yg sabar tu ditabahkan hatinya, dimakbulkan doanya. xlama lagi berjumpalah akk dgn family insyaAllah. jom kita sama2 berusaha utk final exam ni. oshh! ^_^

    ReplyDelete