DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIH

"Ketika inilah hatiku rindukan kasihNYA"

Saturday, October 23, 2010

YA ALLAH.. BERDOSAKAH AKU??

~BISMILLAHIRROHMANIRROHIM~

syukran ya robb..
dengan nikmat pemberianMU menjadikan aku
masih sihat walafiat.. alhamdulillah..

........................................................................................

Tadi, seorg rakan telah menegurku..
"knpa sejak akhir2 ni aku tgk ko murung?"

then, aku senyum n tanya dia balik soalan yg sama..
dia fhm atau x dgn reaksi aku, xtau la..
harap2 dia faham..
mereka faham..

ntah knpa, sejak akhir2 ni
aku terasa semacam ingin sentiasa
mendekatkan diri dgn DIA..
Alhamdulillah.. :)
semoga aku xbrubah..
aku sentiasa membaca info2 agama melalui internet..
dan mcm2 cara lain lagi..
ketika mmbaca info2 agama..
dosa2..
doa2..
solat..
adab pergaulan..
dan mcm2 lg..
aku sedar yg aku sbnrnya ada 1 tanggungjawab
yg agak besar pada org2 d sekeliling aku..
bukan aku cuba bermegah dgn ilmu yg aku miliki..
astaghfirullah..
jauh sekali mahu menunjuk-nunjuk..
aku juga masih tlalu jauh dlm mempelajari ilmu2 agama..
tp apa la gunanya ilmu yg sedikit itu kalau langsung x dikongsi..
tidak d gunakan utk mempertahan agama..
untuk mengajak mereka mencintai DIA..
Apa salahnya kongsi sedikit..
insyaAllah, ganjaran pahala..

bila terbaca ilmu2 agama..
langsung mindaku menangkap nama sahabat2ku..
kerana mereka lah yg paling dekat dgn aku d sini..
dgn mereka la aku menjalani kehidupan d sini..
tiada siapa2 lagi..
jd, dgn siapa lg paling layak aku kongsi ilmu ini..

cuma 1 yg membataskan aku..
KEBERANIAN..
ya, aku xpunya keberanian dan kekuatan
dlm menyebarkan ilmu agama seperti yg ada pada diri Rasulullah..
aku nmpk mereka dgn dosa mereka..
(semoga Allah menjauhkan aku dari dosa2,AMIN)
tapi lidah aku kelu utk menegur..
aku xberani..
sbb aku takut hilang sahabat bila aku menegur mereka..
aku takut d tuduh riak dgn ilmu..
BUKAN itu niat aku..
wallahi,aku cuma mahu kita tlepas dari dosa..
termasuk aku..

ustaz aku pernah cakap..
"kalau kita takut menegur sikap atau dosa seseorg dgn kata2,
buat lah dgn pbuatan,kalau xsanggup jg,memadai dgn doa"

jadinya,aku luah dan tegur melalui perbuatan..
bila ada antara mereka tsasar,
aku alih pandangan..
biar mereka sedar dgn sikap aku..
sbb itu, kdg2 aku bmurung dan bsikap dingin..
bukan sbb suka2 atau hobi atau sbb mengikut kata hati..
tp sbb aku ingin menegur pbuatan mereka..
tolonglah fahami maksud perbuatan ku itu wahai sahabat..
kdg2 aku tfikir,.
mereka btlkah xfaham dgn sikap yg aku cuba tunjukkan?..
xfhm kah diorg dgn riak muka ku?...
xsedarkah diorg dgn sikap mereka yg mengundang murka Allah..?
Astaghfirullah..
maafkan aku kalau pbuatan ku menyakitkan hati kamu..
niat ku cuma 1..
belajar utk mdptkan redha Allah..
jauhi perkara2 dosa..
............
aku bukan Nabi, Khalifah, tabi' tabiin..
bukan juga ilmuan terulung..
aku cuma manusia biasa yg mahu lihat org2 d sekelilingnya
hidup berlandaskan landasan yg btl..

semoga usahaku yg kecil ini berhasil mengagalkan misi iblis laknatullah..
InsyaAllah..
AMIN YA ROBB..

.:AFIDAHAKZA:.

~La Tahzan~


No comments:

Post a Comment